Przekop Mierzei Wiślanej
22. lutego 2021

Oficjalny raport z budowy Przekopu Mierzei Wiślanej - LUTY 2021

Mimo silnych mrozów i mocnych opadów śniegu intensywność robót na budowie przekopu Mierzei Wiślanej nie maleje. Trwają prace narzutowe w części morskiej. Zakończono wykonywanie ścianki szczelnej, mikropali i wykopów pod pale CFA w śluzie Kanału Żeglugowego. Montowana jest konstrukcja stalowa obu mostów. Harmonogram robót uległ modyfikacji jedynie na sztucznej wyspie, ponieważ Zalew Wiślany zamarzł. Nie zagraża to jednak planowanemu ukończeniu prac.

Aktualny raport z budowy Przekopu Mierzei Wiślanej LUTY 2021 - OFICJALNE ZDJĘCIA INWESTORA


Na mierzeję przypływają już statki z kamieniem hydrotechnicznym ze Skandynawii. Jest to możliwe, ponieważ wykonano pogłębianie akwenu wodnego na obszarze basenu morskiego Portu Osłonowego na Zatoce Gdańskiej. Transport materiałów przez morze pozwala odciążyć lokalne drogi, co zmniejsza uciążliwość inwestycji dla okolicznych mieszkańców.

- Do budowy pierwszego etapu potrzebujemy 390 tys. ton kamienia, z czego ponad połowa została już dostarczona na miejsce inwestycji. Służy on do umacniania falochronów, tak jak i bardzo ciekawy konstrukcyjnie X-block plus. Warto podkreślić, że jest to element, który na budowie hydrotechnicznej w Polsce pojawia się po raz pierwszy, a po raz drugi w Europie. Daje on gwarancję stabilności budowli hydrotechnicznej, ale także oszczędności jeśli chodzi o zaangażowanie m.in. betonu, który trzeba by było wykorzystać do umocnienia falochronu – powiedział kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Ale to nie jedyne zadanie, jakie w ostatnim czasie wykonano w rejonie Zatoki Gdańskiej. Rozpoczęły się prace narzutowe na grodzy Falochronu Zachodniego. Trwają też roboty związane z betonowaniem oczepu części lądowej oraz płyty części zasadniczej tego falochronu. Dotąd wykonano sekcje od 1 do 8 oraz 10. Kontynuowana jest produkcja betonowych elementów prefabrykowanych typu X-block plus.

Intensywne prace trwają w Kanale Żeglugowym. W śluzie zakończono wykonywanie ścianki szczelnej, mikropali, a także wykopów pod pale CFA. Wszystkie tego typu pale są już gotowe.

Poza tym, montowana jest konstrukcja stalowa obu mostów obrotowych – dzięki nim będzie możliwe utrzymanie ruchu samochodowego bez przerw, niezależnie od przepływających nową drogą wodną jednostek.

- Montowane są elementy mechaniki i hydrauliki mostu południowego. Przyspawano też na nim wszystkie elementy ramy głównej – informuje Jacek Szymański, dyrektor projektu konsorcjum NDI/Besix.

Coraz bliżej do końca budowy Kapitanatu Nowy Świat. Obecnie układana jest posadzka z gresu na parterze i  na I piętrze. Na wszystkich kondygnacjach trwają roboty wykończeniowe, m. in. kładzione są gładzie szpachlowe, trwa malowanie, wykonywana jest instalacja elektryczna, wentylacyjna i sanitarna.


- Budynek Kapitanatu, jako placówka Urzędu Morskiego w Gdyni będzie dość dużym i mam nadzieję atrakcyjnym architektonicznie obiektem. To z niego administracja morska będzie czuwała nad bezpieczeństwem akwatorium oraz ruchem statków handlowych i turystycznych w rejonie przejścia przez Mierzeję Wiślaną - dodał Wiesław Piotrzkowski.
Ze względu na zamarznięcie Zalewu Wiślanego konieczne było czasowe wstrzymanie działań na sztucznej wyspie. Kontynuowane są natomiast dostawy materiałów: grodzic i rozpór tymczasowych. Odbywa się serwis sprzętu.
- Poza tym prowadzone są prace związane z montażem sieci wzdłuż kanału żeglugowego. Trwa montaż układu podczyszczającego dla wylotu nr VII - separatora, osadnika, studni, korpusu przepompowni oraz montaż instalacji wewnętrznych w budynku kapitanatu i odwiert pod studnię głębinową S-1 dla tego obiektu. Testowany jest nadrzędny system sterowania – wylicza Jacek Szymański, dyrektor projektu konsorcjum NDI/Besix.

Najbliższe tygodnie na budowie to m. in. profilowanie skarp na obu falochronach, kontynuacja prac narzutowych i roboty żelbetowe na falochronach. Nadal odbywać się będzie produkcja, dostawa oraz wbudowywanie betonowych elementów X-block plus. W śluzie wykonane zostanie 60% chudego betonu pod płyty denne i prowadzone będą roboty związane ze zbrojeniem i betonowaniem. W Kanale Żeglugowym kontynuowane będzie pogrążanie ścianek szczelnych oraz wykonywania mikropali, a także betonowanie. Roboty obejmą także oba mosty. Jeśli pogoda pozwoli i Zalew Wiślany odmarznie, planowane jest dalsze pogrążanie ściany grodzy tworzącej obwiednie sztucznej wyspy oraz montaż ściągów oraz zasypów grodzy. W planach jest też przygotowanie nabrzeża przeładunkowego wraz z placem składowym kamienia hydrotechnicznego w Porcie Elbląskim oraz rozpoczęcie dostaw kamienia hydrotechnicznego do magazynu.

 

NDI Besix - Budowa Kanału Żeglugowego - Luty 2021 from Grupa NDI on Vimeo.

 

Aktualny raport z budowy Przekopu Mierzei Wiślanej LUTY 2021 - OFICJALNE ZDJĘCIA INWESTORA

 

Komentarze:

jak inwestycja tak zwarko idzie to zwroci sie nie jak glosza pesymisci z 880 lat a za 790!

cieszyc sie trzeba / 28.02.2021, 03:05
Cieszę się bardzo i nie mogę doczekać zakończenia. Nareszcie mądra decyzja wprowadzana w życie. Na pochybel ruskom

Włodek / 04.03.2021, 12:31
Jest ok , troche malo informaci I relacji filmowej na bierzaco!!

Mirek / 07.03.2021, 15:50
Przypominam, że naczelny ekonomista opozycyjny mylił miliony z miliardami więc ... nie ufałbym im już co do tego kiedy się zwróci a kiedy nie jedno jest pewne, że ta inwestycja i to CPK razem+ Via Carpatia"odciążą" Niemców bo po co do niemieckich portów towary wozić skoro z Polski do całej wschodniej części Europy będzie bliżej i taniej.Samo to biorąc pod uwagę wiadome jest, że zwróci się o wiele wiele szybciej do tego przyszły wzrost wymiany handlowej z Chinami.Niestety Niemcy będą musiały się pogodzić z tym, że do Polski będzie się bardziej opłacało transportować towary i rozwozić je po całej Unii czy Europie ze względu na to iż jesteśmy "tańsi" i wszędzie od nas blisko.A to z kolei będzie się przyczyniało do tego, że Polska będzie się rozwijała szybciej.Nie rozumiem co za sposób myślenia trzeba mieć, że by te inwestycje chcieć blokować jak niedoszły prezydent RP o_O.Znaczy ja wiem ale w SJP brakuje słów by dookreślić takiego agenta w miarę przyzwoicie.

A no... / 10.03.2021, 00:59
A no...- święte słowa. Żal i trwoga, że na naszej scenie politycznej w szeregach tzw opozycji ciągle figurują takie antypolskie kreatury. W dodatku każda z nich z Polskim paszportem...HAŃBA, która ciągnie się za RP od wieków... Na szczęście stwórca jeszcze nad nami czuwa skoro mamy tak mądrą władzę... Trzymam kciuki za tą i każdą inną propolską Inwestycje!!! Niech lewacko liberalna Europa wyje z bólu a nasza karawana jedzie dalej...

obywatel / 10.03.2021, 14:43
Nie uważam rządu obecnego za wybawiciela Polski natomiast te inwestycje są kluczowe w ogóle dla coraz szybszego rozwoju Polski i w tym kierunku powinien iść każdy rząd nie rozumiem dlaczego te inwestycje miały być wstrzymywane ... w sęsie w czyim to miało być interesie według opozycyjnych formacji bo na pewno nie polskim.Holandia, Niemcy te porty przecież to jest żyła złota dla tych państw i z czasem nie inaczej będzie w przypadku Polski. Dlatego taka postawa KO czy jakiejkolwiek innej partii opozycyjnej w tym aspekcie mnie co najmniej dziwi.

A no... / 10.03.2021, 17:59
Przed chwilą porównywał rozmiary kanału Sueskiego ok 200 km, i przekopu mierzei. Kanał sueski budowano ręcznie 10 lat. Przy dzisiejszej technice przekop nie powinien trwać dłużej niż 2-3 m-ce,?

Zauser / 27.03.2021, 16:15
NA STRONIE PRZEKOP MIERZEI .PL JESZCZE MROZNA ZIMA, A TU ZA CHWILE PRZYJDZIE WIOSNA!!

ZE SLASKA / 02.04.2021, 19:07
Na Mierzei można zastosować most rozsuwany z przeciw wagami nakładanymi w miarę zbliżania się do środka będącymi na lądzie a jakby się z dwóch stron spotkały to zakleszczały by się jak palce dwóch rąk.

Pomorzyciel / 06.04.2021, 14:12
Do A no... O czym Pan mówi, jak handel z Chinami? Przez kanał będzie mógła wpłynąć jednostka o maksymalnym zanurzeniu 4m i to przy stałym kosztownym pogłębianiu. Proszę najpierw sprawdzić jakie to jednostki będą mogły wpłynąć. Proszę też sprawdzić jakie masowce płyną z Chin do Europy. Nawet z militarnego punktu to niewypał, bo masze wszystkie dwa amerykańskie okręty wojenne też tu nie wpłyną.

Lolek / 11.04.2021, 16:37

Dodaj komentarz: