Przekop Mierzei Wiślanej
19. stycznia 2021

Oficjalny raport z budowy Przekopu Mierzei Wiślanej - STYCZEŃ 2021

Nowy rok przyniósł dalszy postęp prac na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Na Falochronie Wschodnim, po jego zewnętrznej i wewnętrznej stronie, zostały wbudowane pierwsze X-blocki plus, które docelowo wzmocnią całą konstrukcję. Budowa na Mierzei Wiślanej jest pierwszą w Polsce, a drugą w Europie na której zastosowano tę unikalną technologię zabezpieczającą falochrony przed działaniem fal.

Aktualny raport z budowy Przekopu Mierzei Wiślanej STYCZEŃ - OFICJALNE ZDJĘCIA INWESTORA - fot. materiały prasowe NDI/Besix

Docelowo powstanie 10 144 charakterystycznych betonowych bloczków w trzech różnych rozmiarach, o wadze od 2,34 do 9,6 tony każdy – mówi Jacek Szymański dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix.  Użycie takich betonowych bloków zmniejsza ilość użytych prefabrykatów ochronnych, czyli betonu na falochronach. Skraca się też czas montażu, a zwiększa odporność na zmiany klimatyczne. Po raz pierwszy zastosowano je na zaporze wodnej Afsluitdijk – Tamie Osłonowej, będącej główną tamą i groblą w Holandii. Nasza budowa będzie więc drugą taką w Europie i na świeciedodaje Jacek Szymański.

Prace przy powstających falochronach to także wykonywane narzuty na części lądowej Falochronu Zachodniego i roboty kafarowe na obu obiektach. Na Falochronie Zachodnim betonowany jest oczep części lądowej i płyta zasadnicza.

Mimo okresu zimowego i obostrzeń epidemiologicznych prace przy przekopie Mierzei Wiślanej postępują sprawnie. To dobra wiadomość. Budowa kanału żeglugowego z Zatoki Gdańskiej do Zalewu Wiślanego jest strategiczną inwestycją, a rząd jest zdeterminowany, aby została ona ukończona w deklarowanym terminiepowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W rejonie Zatoki Gdańskiej sukcesywnie pogłębiany jest port osłonowy.

Natomiast w rejonie kanału żeglugowego, na bramie południowej śluzy, zakończono wykonywanie pali CFA (Pale Formowane Świdrem Ciągłym). W zakresie samego przekopu zrealizowano już 1,947 mln m3 wykopów i  130 tys. m3 nasypów. W rejonie śluzy wykonano 59 tys. m3 wykopów poniżej poziomu morza.

W ponad 80% ukończone są prace związane z umocnieniem skarp wykopów, humusowaniem i  obsianiem ich mieszanką traw. Podobnie zaawansowane są prace związane z podbudową gruntu.

Trwa montaż konstrukcji stalowej mostów, na moście południowym, bardziej zaawansowanym, montowane są już elementy mechaniczne i hydrauliczne. Przy budowie obwiedni sztucznej wyspy wykonano ponad 55% prac. Kontynuowany jest montaż ściągów oraz zasyp grodzy.

Od połowy zeszłego roku Wykonawca bardzo skutecznie wykorzystywał sprzyjające warunku pogodowe, co zaowocowało zbudowaniem zapasu czasowego i wyprzedzeniem założonego harmonogramu.  W porze zimowej taka sytuacja daje nam większy komfort prowadzenia prac, jednak nadal maksymalnie czerpiemy z każdego nadążającego się „okna pogodowego” – powiedział kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.  

Najbliższe tygodnie na budowie to kolejne montaże X-blocków i rozpoczęcie prac narzutowych na grodzy Falochronu Zachodniego. Trwać będą również roboty żelbetowe na obu falochronach.  W obszarze kanału żeglugowego i śluzy  kontynuowane będą wykopy. Na śluzie trwać będą też roboty żelbetowe. Prace kontynuowane będą na całym obszarze inwestycji, także przy obu mostach i budowie sztucznej wyspy, której grodza zabezpieczana jest przed warunkami zimowymi.

Rozpoczną się transporty kamienia hydrotechnicznego ze Skandynawii, który wpłynie od strony Zatoki Gdańskiej, a także przygotowanie nabrzeża przeładunkowego wraz z placem składowym kamienia hydrotechnicznego w Porcie Elbląg. Planowane są też pierwsze dostawy kamienia do magazynów.

Aktualny raport z budowy Przekopu Mierzei Wiślanej GRUDZIEŃ 2020 - OFICJALNE ZDJĘCIA INWESTORA - fot. materiały prasowe NDI/Besix

Komentarze:

Nie przypuszczałem, że to przedsiewzięcie przybierze taki ogrom. To wygląda jak plac budowy średniej wielkości miasta. Obawiam się, że kadencja PIS, może się skończyć i niedaj Boże, eby wygrali totalni, w swym zacietrzewieniu, mogą przerwać budowę!!! Mam jednak nadzieję, że PIS znowu wygra, miażdżącą przewagą i dokończy przekop i lotnisko, życze im i nam tego z całego serca.

emeryt / 02.02.2021, 15:25
Cieszę się, że obecnie polskie inwestycje w Polsce mają znowu prawdziwie polski charakter i rozmachem przypominają te z czasów odradzającego się państwa i gospodarki dwudziestolecia międzywojennego. Jest to symbol rosnącej świetności Rzeczypospolitej. Oby nic nie zakłóciło naszego szybkiego rozwoju!

Historyk Entuzjasta / 10.02.2021, 10:51
tymczasem jedna z posłanek KO: "Przekop Mierzei Wiślanej sprawi, że wszystkie polskie rzeki spłyną do morza"

Janek / 07.04.2021, 11:32

Dodaj komentarz:

0.0033028