Przekop Mierzei Wiślanej
14. marca 2020

Przekop Mierzei Wiślanej - film z drona pokazujący aktualny stan prac

Trwają prace przy inwestycji - Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Aktualnie w części Zatoki Gdańskiej rozpoczęło się pogrążanie ścianki szczelnej nabrzeża południowego. Na terenie przyszłego Kanału Żeglugowego prowadzone są prace ziemne związane z wykopami. Ziemia pozyskana z wykopów pozostaje na terenie inwestycji. Jest transportowana i usypywana w hałdy w południowej części przekopu, a w przyszłych pracach użyta zostanie do wykonania tzw. obwiedni sztucznej wyspy.

- Prowadzimy prace przy nasypach pod przyszłe obiekty mostowe i drogi – mówi Dominik Wróblewski kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix. Podłoże wzmacniamy metodą dynamiczną. Teren budowy jest duży i trzeba go odpowiednio przygotować. Powstają tu tymczasowe drogi dojazdowe, parkingi.

Trwają także prace elektryczne i teletechniczne. Usuwane są kolizje z istniejącymi sieciami m.in. poprzez przewierty. Co czeka nas na budowie w najbliższych tygodniach?

- Pogrążane będą kolejne ścianki nabrzeża południowego – mówi Jacek Szymański dyrektor projektu konsorcjum NDI/Besix. W rejonie Zatoki Gdańskiej rozpoczną się też prace u nasady falochronu zachodniego. W rejonie powstającego Kanału Żeglugowego będą kontynuowane roboty ziemne. Rozpoczniemy też wzmacnianie gruntów pod przyszłe obiekty mostowe palami prefabrykowanymi.

 

Kontynuowane będą także roboty przy nasypach, wykonywane wzmocnienia pod drogi. Rozpoczną się też prace związane ze sztuczną wyspą. Na początek wybudowane zostanie tymczasowe nabrzeże, na które drogą wodną transportowane będą materiały potrzebne do budowy wyspy.

 

- Prace realizowane są zgodnie z założeniami, które przewidują ich zakończenie na rok 2022. Urząd Morski w Gdyni pracuje obecnie nad dokumentacją niezbędną do ogłoszenia przetargu na Część II inwestycji (przebudowa rzeki Elbląg z umocnieniami brzegów)- powiedział kpt.żw. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.  

 

Przypomnijmy, po przekazaniu terenu wykonawcy, czyli polsko-belgijskiemu konsorcjum firm NDI oraz Besix, budowa została wygrodzona. Na teren inwestycji weszła specjalistyczna firma, która zajęła się usunięciem tzw. obiektów ferromagnetycznych.  Wśród pozostałości po II Wojnie Światowej były głównie łuski, naboje i skrzynki z amunicją. Na terenie inwestycji postawiono także zaplecze, czyli biura budowy.

 

Inwestycja „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym. Kanał żeglugowy ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4-4,5 m, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą konsorcjum firm NDI i Besix.​

Materiały prasowe NDI/Besix
 
Zobacz także nasze fotorelacje:

Komentarze:

Slabo slabiusienko, zeby cos obejrzec z placu budowy!!

CIEKAWSKI / 14.03.2020, 21:53
Film sprzed 3 tygodni kiedy to jeszcze istniała góra zachodnia koło mostu północnego , coś wam nie idzie z relacjami na bieżąco :)

CZŁOWIEK od Toma / 14.03.2020, 23:05
nie spamuj tutaj

do człowieka od toma / 15.03.2020, 00:19
Tom na bierzaco, Tak trzymac!!

Przekopowy / 15.03.2020, 07:14
Teraz żałuję: oto będzie służyło żydom i amerolom. Mamy dbać o to, żeby my Lachowie na tym zarabiali, a nie inni.

nie / 20.03.2020, 00:37
Dobrze to wyglada mimo zagrozenia epidemia, kiedy nastepna relacja?, czekamy na dluzsze i niekoniecznie z drona!!

ze slaska / 20.03.2020, 09:19
Dobrze? Raczej słabo patrząc na ilość zaangażowanego sprzętu. Praktycznie praca stoi, koparek, wywrotek jak na lekarstwo. Planują to skończyć w tym wieku?

User / 29.03.2020, 16:46
Czy wybór polsko-BELGIJSKIEJ firmy był naprawdę przemyślany? Daje to unii większe pole manewru przy ewentualnych próbach powstrzymania realizacji tej inwestycji. Czy naprawdę w Polsce nie ma odpowiednich przedsiębiorstw?

Bolek / 30.03.2020, 15:22
@nie Naucz się pisać po polsku, ukraiński trollu.

Bolek / 30.03.2020, 15:24
Fakt slabo sie tam dzieje, moze maja taki harmonogram ? Ta strona ma" tyly" w relacjach z budowy !!

Dziadek mroz / 30.03.2020, 18:19
I po co komu żegluga kiedy jesteśmy w dupie klimatycznej? Prawie 1mld zł w błoto i ogromne zniszczenia dla ekosystemu.

Beton / 01.04.2020, 12:01
Tom wyswietlil juz 25 filmik z budowy przekopu, zwolnila inwestycja totalnie!!

Nieznany / 04.04.2020, 16:43
Cieszy tępo prac, a głupie uwagi sowieckich agentów, już nie robią wrażenia na nikim rozumnym. Przekop jest potrzebny dla poprawienia żeglugi i basta. Pozdrawiam wszystkich budowniczych przekopu mierzei wiślanej, trzymajcie się zdrowo.

Polak / 17.04.2020, 04:51

Dodaj komentarz: