Przekop Mierzei Wiślanej
17. października 2019

Umowa na Przekop Mierzei Wiślanej podpisana. W piątek ruszy budowa?

Umowę na budowę kanału żeglugowego oficjalnie podpisano 4. października 2019 r., w obecności ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marka Gróbarczyka. Dzięki inwestycji możliwe będzie wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, a więc o długości 100 m, szerokości 20 m oraz zanurzeniu do 4 m. Planowana długość kanału to 1,3 km, zaś jego głębokość - 5 m. Przekop zostanie wykonany w miejscowości Nowy Świat (gmina Sztutowo). Budowa kanału potrwa do 2022 r.

Rozpoczyna się budowa kanału żeglugowego, który połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Inwestycja, o której mówiło się od wielu lat, w końcu nabiera realnych kształtów. Wpłynie ona na rozwój miejscowości znajdujących się na pewnym obszarze województwa pomorskiego oraz warmińsko-mazurskiego. Całkowity koszt budowy kanału wyniesie  992 mln zł.

Wielka inwestycja staje się faktem

Oprócz kanału żeglugowego ze śluzą, zostaną wybudowane stanowiska oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej oraz sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym. Wszystkie materiały i konstrukcje potrzebne do budowy kanału będą przewożone drogą wodną. Za budowę odpowiada polsko-belgijska spółka NDI S.A. oraz firma Besix.

Cele strategiczne inwestycji

Budowa kanału pozwoli na uniezależnienie żeglugi na Zalewie Wiślanym od Rosjan, którzy kontrolują Cieśninę Piławską. Dzięki temu Polska uzyska swobodny dostęp do Bałtyku z Zalewu Wiślanego. Inwestycja poprawi również dostęp do portu w Elblągu – droga do niego z portów w Trójmieście skróci się o 94 km, dotychczas wiodła ona przez Cieśninę Piławską. Celem inwestycji jest również ożywienie gospodarcze Warmii i Mazur. Ze względu na konieczność ochrony środowiska, roboty będą czasowo ograniczane w ciągu dnia oraz roku.

Dodaj komentarz: