Umowa na Przekop Mierzei Wiślanej podpisana. W piątek ruszy budowa?
Rozpoczyna się budowa kanału żeglugowego, który połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Inwestycja, o której mówiło się od wielu lat, w końcu nabiera realnych kształtów. Wpłynie ona na rozwój miejscowości znajdujących się na pewnym obszarze województwa pomorskiego oraz warmińsko-mazurskiego. Całkowity koszt budowy kanału wyniesie 992 mln zł.
Wielka inwestycja staje się faktem
Oprócz kanału żeglugowego ze śluzą, zostaną wybudowane stanowiska oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej oraz sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym. Wszystkie materiały i konstrukcje potrzebne do budowy kanału będą przewożone drogą wodną. Za budowę odpowiada polsko-belgijska spółka NDI S.A. oraz firma Besix.
Cele strategiczne inwestycji
Budowa kanału pozwoli na uniezależnienie żeglugi na Zalewie Wiślanym od Rosjan, którzy kontrolują Cieśninę Piławską. Dzięki temu Polska uzyska swobodny dostęp do Bałtyku z Zalewu Wiślanego. Inwestycja poprawi również dostęp do portu w Elblągu – droga do niego z portów w Trójmieście skróci się o 94 km, dotychczas wiodła ona przez Cieśninę Piławską. Celem inwestycji jest również ożywienie gospodarcze Warmii i Mazur. Ze względu na konieczność ochrony środowiska, roboty będą czasowo ograniczane w ciągu dnia oraz roku.