Przekop Mierzei Wiślanej
27. czerwca 2021

Most Południowy nad Przekopem Mierzei oddany do użytku

Od 25 czerwca 2021 r. kierowcy mogą już korzystać z Mostu Południowego nad kanałem żeglugowym na Mierzei Wiślanej. W oddaniu obiektu do użytkowania uczestniczył wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

 

– Otwarcie Mostu Południowego to dowód na to, że prace na Mierzei Wiślanej przebiegają zgodnie z założonym harmonogramem. Postęp prac widoczny jest również przy budowie Mostu Północnego, gdzie wykonano większość robót konstrukcyjnych. Dzięki tym obiektom kierowcy nie będą stać w korkach, czekając, aż przez kanał żeglugowy przepłynie statek, co z pewnością przyczyni się do większego komfortu podróży – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Przedstawiciel wykonawcy – konsorcjum Besix/NDI, prezes Grupy NDI SA Małgorzata Winiarek-Gajewska zaznaczyła, że Most Południowy oddany w piątek do użytku jest pierwszym obiektem odebranym przez inwestora na budowie kanału żeglugowego.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, inwestor  „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” , kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski wyraził nadzieję, że most będzie często odwodzony, by przepuścić płynące kanałem żeglugowym jednostki z turystami oraz jednostki z towarami do portu w Elblągu.

Most Południowy jest jednym z dwóch mostów obrotowych zaplanowanych do wykonania w ramach prac przy realizacji drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Jest to jeden z najdłuższych tego typu obiektów w Polsce. Jego długość to ponad 60 metrów, a masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą wynosi ok. 560 ton.

Most posiada dwa przęsła, obraca się na podporze z łożyskiem soczewkowym, a każdy z siłowników obrotu mostu waży 4 tony. Most Południowy wyważono na podstawie specjalnej procedury, przy użyciu specjalistycznego sprzętu, z uwzględnieniem ciężaru nawierzchni na jezdniach i chodnikach.

Po oddaniu mostu do użytkowania został na niego przekierowany ruch z drogi wojewódzkiej nr 501, co umożliwi prace nad budową południowej części kanału żeglugowego.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Dodaj komentarz: